Novinky

Vážení čtenáři našich stránek, zde najdete přehled nově přidaných článků.

TU – 154 – Část 1.

Kapitoly z historie ruského (sovětského) letectví – Aeroflot a jeho stroje. TU-154 – nejrozšířenější sovětské dopravní letadlo.    Část 1. Letoun TU-154B-2 CCCP-85221 při přiblížení na přistání Začátkem 60. let se na středních tratích Aeroflotu (1500 – 3000 km) se pevně zabydlely a osvědčily letouny TU-104, IL-18 a AN-10. TU-104 měl největší cestovní rychlost a nabízel největší komfort. AN-10 měl nejlepší vzletově-přistávací charakteristiky. IL-18 měl největší dolet a nejlepší ekonomické parametry. Civilní letectví SSSR mělo v nabídce tři absolutně odlišné stroje stejné třídy. To vedlo ke komplikacím v provozu a údržbě, vzhledem ke značné konstrukční odlišnosti jednotlivých strojů. Logicky se nabízela otázka…

IL – 62

Kapitoly z historie ruského (sovětského) letectví – Aeroflot a jeho stroje. Iljušin IL-62 dálková vlajková loď Aeroflotu. IL-62M speciálního vládního oddílu letecké společnosti „Rossija“, Začátkem šedesátých let docházelo k bouřlivému rozvoji proudového civilního letectví v celém světě. Sovětští konstruktéři dobře znali požadavky na bezpečnost letů, obchodní efektivnost, komfort a hladinu hluku, které byly vyžadovány od dopravních letadel na západě. Bylo jasné, že SSSR (formálně ještě nebyl členem ICAO, ale již se postupně snažil přizpůsobit většině jeho požadavků) chybí dopravní letoun, který by byl schopen důstojně reprezentovat obrovskou zemi na mezinárodní scéně. Nadšení, způsobené zavedením prvního proudového letadla TU-104, postupně opadlo, ekonomické letouny…

TU – 104

Kapitoly z historie ruského (sovětského) letectví – Aeroflot a jeho stroje. Tupolev TU-104. Tu-104 za letu Letoun TU-104 znamenal opravdovou revoluci v civilním letectví nejen SSSR. Symbolizoval nástup nové generace dopravních letadel, která přinesla skokové zlepšení pohodlí pro cestující. Letadla nové kategorie létala podstatně rychleji, než pístové stroje a jejich lety, díky přetlakovým kabinám, probíhaly ve výškách, kde je již podstatně menší vliv turbulencí. Revoluční byl pohon těchto letadel – byly poháněny proudovými motory. Hned po skončení války bylo všem světovým konstruktérům letecké techniky jasné, že budoucnost letectví bude těmito motory zásadně ovlivněna. Konstrukční kancelář A. N. Tupoleva dostala v roce 1945…

IL – 18 – 2. ČÁST

Kapitoly z historie ruského (sovětského) letectví – Aeroflot a jeho stroje Iljušin IL-18 – letoun s turbovrtulovými motory. Iljušin IL-18 za letu. Iljušin IL-18 byl bezesporu nejpovedenějším letadlem z první generace sovětských dopravních letadel s proudovými a turbovrtulovými motory. Byl vyroben v největším počtu a jeho spolehlivost a nízké provozní náklady mu přinesly vysoký exportní potenciál. V šedesátých letech minulého století se úspěšně vyvážel nejen do socialistických států. V polovině padesátých let bylo jasné, že dopravní letadla s pístovými motory nesplňují požadavky bouřlivého růstu přepravy cestujících a potvrzovalo se, že původní Iljušinovy předpoklady byly správné. Vznikla potřeba zařadit do provozu letadla s velkým počtem cestujících, s vysokou cestovní rychlostí…

IL – 18 – 1. ČÁST

Kapitoly z historie ruského (sovětského) letectví – Aeroflot a jeho stroje. První Iljušin IL-18 s pístovými motory. První IL-18 s pístovými motory za letu. Již v průběhu války si letečtí konstruktéři v SSSR uvědomovali, že obnova válkou rozrušené země si vzhledem k její obrovské rozloze vyžádá rychlé budování sítě leteckých dopravních linek. V místech, kde fronta prošla i dvakrát, nebylo pro leteckou dopravu žádné zázemí. Neexistovala síť letišť, předpokládalo se, že zpočátku budou využívány většinou travnaté plochy a k nim budou vybudovány prozatímní odbavovací objekty.   S. V. Iljušin zahájil práce na dopravních letadlech už dlouho před koncem války projektem IL-12. To letadlo mělo zabezpečovat provoz na krátkých…

LI – 2

Kapitoly z historie ruského (sovětského) letectví – Aeroflot a jeho stroje. Lisunov LI – 2 Letoun LI-2 po přistání na letišti Vnukovo v Moskvě V roce 1932 došlo v SSSR k další reorganizaci civilního letectví a akciová společnost „Dobrolet“ byla přetransformována na Aeroflot. Od roku 1933 do roku 1935 se zvýšil objem přepravy bezmála čtyřnásobně. Pro uspokojení dynamiky rozvoje bylo třeba zajistit stále větší počet letadel a hlavně zajistit přísun nových strojů, které budou schopny přepravovat více cestujících a poskytnout i odpovídající kvalitu služeb při letech na mezinárodních tratích. Nejrozšířenějším typem byl v té době letoun K-5 a jediným letadlem, které bylo…

R – 5

Kapitoly z historie ruského (sovětského) letectví – Aeroflot a jeho stroje. R – 5  Letoun R-5 za letu Velice oblíbený průzkumný letoun N. N. Polikarpova R-5 vznikal ve druhé polovině dvacátých let, kdy bylo jasné, že staré sériově vyráběné stroje R-1 přestávají vyhovovat. Jednomotorový průzkumný letoun, který byl schopen plnit funkce bitevního letadla a lehkého bombardéru byl v té době nejrozšířenějším bojovým letadlem nejen v SSSR, ale i v ostatních státech. V roce 1929 jejich podíl představoval 82 % z celkového počtu letadel vojenského letectva SSSR.   Průzkumný letoun R-1 byl vlastně kopií trofejního anglického DH-9. Byl to první stroj, který se ve velkých sériích vyráběl v porevoluční…

AIR – 6

Kapitoly z historie ruského (sovětského) letectví – Aeroflot a jeho stroje. Jakovlev AIR – 6 Dvojice lehkých letounů AIR-6 za letu Jakovlev byl jedním z nejmladších konstruktérů v SSSR. Narodil se v roce 1906. Vývoj jeho letadel je třeba porovnávat s jeho vlastním životopisem. Svůj první model větroně o rozpětí křídla 2 metry zkonstruoval ve svých patnácti letech v roce 1921. V roce 1924 se již silně zviditelnil postavením prvního skutečného větroně „AVF-10“, který se zúčastnil závodů v krymském Koktěbelu. Tam získal jednu z hlavních cen. Po tomto úspěchu začíná službu v sovětské armádě. Pracuje zpočátku jako dělník a později jako technik motorů v letecké akademii. Vedle povinností leteckého mechanika pokračuje…

IL – 14

Kapitoly z historie ruského (sovětského) letectví – Aeroflot a jeho stroje. Iljušin IL-14. Po ukončení státních zkoušek letadla IL-12 zahájili konstruktéři Iljušinovy kanceláře práce na novém letadle, které by mohlo bezpečně vzlétat a přistávat s jedním nepracujícím motorem. První skica silně připomínala IL-12. Na rozdíl od něho měl být použit motor AŠ-73 se zvýšeným vzletovým výkonem. IL-14P za letu První verze letadla IL-14 svým pojetím opakovala letadlo IL-12, lišila se od něho pouze poněkud většími rozměry a hmotností. Stavělo se s křídlem a směrovým kormidlem z letounu IL-12. Jeho hlavním úkolem bylo získání poznatků o jeho chování při vzletu s jedním nepracujícím motorem, prověrka…

ZIG – 1 (PS – 89)

Kapitoly z historie ruského (sovětského) letectví – Aeroflot a jeho stroje. ZIG – 1 (PS – 89) Letoun PS-89 po startu   Uprostřed třicátých let byly hlavními typy Aeroflotu ANT-9 a K-5, které v té době již zastaraly. Vedení civilního letectví se začalo zamýšlet, čím je zaměnit. Bylo především nutné zvýšit cestovní rychlost, a to alespoň 1,5 násobně. Novým letadlem, které mělo splňovat tyto požadavky, byl letoun CHAI-1. U něho se však projevovaly problémy se zatahovacím podvozkem, což vedlo ke značnému zpoždění při zavádění tohoto charkovského letadla do pravidelného provozu. Na základě těchto skutečností vedení Aeroflotu zformulovalo technické podmínky na vytvoření…