Novinky

Vážení čtenáři našich stránek, prosíme Vás o trpělivost a shovívavost. V důsledku havárie serveru při bouřce došlo ke ztrátě dat a musíme články postupně obnovit a zkontrolovat. Došlo také ke změně formátu stránek a ne všechny články a fotografie jsou kompletní. Děkujeme za pochopení.

IL – 12

Kapitoly z historie ruského (sovětského) letectví – Aeroflot a jeho stroje. Iljušin IL-12. V momentě, kdy na bojištích Velké vlastenecké války probíhaly těžké boje a zdaleka nebylo jasné, kdo zvítězí, začali v OKB-240 (konstrukční kancelář 240) pod vedením S.V. Iljušina projektovat civilní dopravní letadlo. Většina konstruktérů pracovala na strojích pro potřeby fronty, ale Iljušin se tak jako první začal zamýšlet nad poválečným vývojem civilní letecké dopravy. Úkol byl těžký, neexistovaly totiž žádné praktické požadavky a nikdo neměl představu, jaké úkoly bude nové letadlo plnit. První varianta tak předpokládala letadlo s hermetickou kabinou, aby mohlo být provozováno ve velkých výškách okolo…

MP – 1

Kapitoly z historie ruského (sovětského) letectví – Aeroflot a jeho stroje. Běrjev MP-1 (MBR-2) Dopravní hydroplán MP-1 má jako většina sovětských civilních strojů základ ve vojenském letadle. Jeho osud je však trochu jiný, protože civilní verze byla rozpracována ještě před zahájením sériové výroby jeho vojenského dvojníka. Byl důležitým mezníkem ve vývoji hydroplánů v SSSR, který zahájil slavnou éru konstrukční kanceláře, kterou vytvořil mladý konstruktér Georgij Michajlovič Běrjev (Beriašvili).   Když byla v SSSR ve dvacátých letech zahájena výroba vlastních letadel, v oblasti hydroplánů byl uznávanou kapacitou D. P. Grigorovič. Měl za sebou hydroplány M-5 a   M-9, které úspěšně používalo ještě carské vojenské námořnictvo. Byly…

Obojživelník Š-2

Kapitoly z historie ruského (sovětského) letectví – Aeroflot a jeho stroje. Obojživelník  Š-2 V historii sovětského letectví jak civilního tak vojenského je několik příkladů letadel, která dobou své služby překvapila. Letadla AN-2 jsou asi největší stálicí na leteckém nebi, ale i nákladní AN-12, nebo některé vojenské verze letadel IL-18 slouží 40 – 50 let. Byla to letadla, která vznikla až po válce a později. Nejdéle v provozu z předválečných sovětských strojů setrval legendární a známý PO-2.  Málokdo však již nyní ví, že kdysi byl ještě populárnější a u pilotů oblíbený obojživelný stroj, který byl někdy přezdíván „vzdušná drožka“ – Šavrovův Š-2. Bylo to jedno…

POLIKARPOV PO – 2

Kapitoly z historie ruského (sovětského) letectví – Aeroflot a jeho stroje. Polikarpov PO-2 – první legendární „kukuruznik“ Mezi letadla Aeroflotu nepochybně patří i letoun, který má přebohatou historii. Měl obrovský význam ve výcviku nových pilotů, hlavně pro vojenské letectvo, ale většina pilotů Aeroflotu ve třicátých letech minulého století začínala svoji leteckou kariéru právě na letounu PO-2. V Aeroflotu plnil ještě jednu velice důležitou funkci. Byl to první zemědělský letoun, který se osvědčil pro různé zemědělské práce.  V počátečním období byl k výcviku používán letoun U-1, který měl zajímavý původ. Na podzim roku 1919 dostal mechanik Iljušin (pozdější významný konstruktér S. V. Iljušin) rozkaz, kdy…

TUPOLEV ANT – 35

Kapitoly z historie ruského (sovětského) letectví – Aeroflot a jeho stroje. Tupolev ANT-35. V polovině třicátých let Aeroflot využíval hlavně letadla K-5 a PS-9, která byla určena pro přepravu 7 – 9 cestujících na vzdálenosti do 1000 km rychlostí 150 – 300 km/hod. V té době již zastarala a neodpovídala svojí cestovní rychlostí požadavkům Aeroflotu. Vzdálenosti byly velké a tomu odpovídala i doba letu. Postupně uzrávala myšlenka na vytvoření rychlého dopravního letadla. V květnu 1934 „Aviavnito“ (aviacionyj otděl vsěsojuznoj naučnoj i techničeskoj organizacii), což bylo letecké oddělení všesvazové vědecko-technické organizace a časopis „Za ruljom“ vypsaly konkurz na rychlé dopravní letadlo. Technické podmínky…

Tupolev ANT – 14

Kapitoly z historie ruského (sovětského) letectví – Aeroflot a jeho stroje. Tupolev ANT-14. Počátkem třicátých let představovala největší přínos pro rozvoj národního civilního letectví práce CAGI (Centrálního aerodynamického a hydrodynamického ústavu) pod vedením A. N. Tupoleva. Projektováním a stavbou letadla ANT-14 se pokusil vytvořit na svoji dobu velký dopravní letoun, který byl později pojmenován „Pravda“. Byl to pětimotorový celokovový hornoplošník s potahem z vlnitého plechu a byl pokračováním letadla ANT-9. Tupolev na něm využil mnoho konstrukčních prvků ze svých ostatních letadel a poprvé se tak objevily příznaky jakési typové řady těžkých dopravních a vojenských letadel, do které je možné zahrnout typy TB-1,…

Tupolev ANT-9

Kapitoly z historie ruského (sovětského) letectví – Aeroflot a jeho stroje. Tupolev ANT-9 Letoun ANT-9 je pozoruhodný hlavně tím, že pod jedním označením se vyskytoval ve třímotorové i dvoumotorové verzi.  Ve dvacátých a třicátých letech 20. století byl prakticky celý výrobní potenciál leteckého průmyslu SSSR zahlcen požadavky vojenského letectva. Civilní letectví bylo v pozici „chudého příbuzného“, který pouze paběroval a sbíral drobečky, které upadly z vojenského stolu. Většinu letadlového parku civilního letectví tvořila původně vojenská letadla, ze kterých byla demontována výzbroj a v lepším případě stroje, které byly „tak trochu“ přizpůsobeny k plnění mírových úkolů. Letadla, která byla zkonstruována speciálně pro civilní provoz a…

TUPOLEV ANT – 7 (PS – 7)

Kapitoly z historie ruského (sovětského) letectví – Aeroflot a jeho stroje. Tupolev ANT-7 (PS-7). Letadlo TB-1 se stalo základem pro zkonstruování dálkového průzkumného letadla ANT-7, které označeno podle svého určení  R-6 (rаzvědčik). Letoun byl objednán jako víceúčelový – zpočátku to měl být těžký doprovodný stíhač, ale již v srpnu 1927 (poté, co byl úvodní projekt předveden vedení vojenského letectva), byl označen jako R-6, (rаzvědčik) tedy průzkumný. Tupolev však s tímto rozhodnutím kategoricky nesouhlasil. Trval na vývoji dálkového doprovodného stíhače se zesílenou výzbrojí. Prudký rozvoj letectví ve třicátých letech, hlavně prudký nárůst rychlosti letu, nedával šanci novému projektu být využíván v této roli. Konstruovat…

Tupolev ANT-6 (G-2)

Kapitoly z historie ruského (sovětského) letectví – Aeroflot a jeho stroje. Tupolev ANT-6 (G-2).  Letoun ANT-6 byl daleko více známý jako těžký bombardér TB-3. Tento letoun A. N. Tupoleva patří k jeho nejvýznamnějším. Byl to první čtyřmotorový samonosný jednoplošník, který měl motory umístěné před náběžnou hranou křídla v řadě. Jeho schéma bylo rozvinutím dřívějšího TB-1 (ANT-4) a bylo základem pro vícemotorová bombardovací letadla dalších let.  V letech 1930 – 1932 představoval vrchol technické dokonalosti pro tuto kategorii. Velkou cenu mělo i získání zkušeností při zahájení velkosériové výroby letadel podobné velikosti. Historie vývoje TB-3 sahá až do roku 1925, kdy Zvláštní technické oddělení armády…

Tupolev ANT-4 (G-1)

Kapitoly z historie ruského (sovětského) letectví – Aeroflot a jeho stroje. Tupolev ANT-4, vojensky označovaný TB-1, v civilním provozu G-1. V polovině třicátých let  se v Aeroflotu a Polárním letectvu Severní mořské cesty začal pro přepravu nákladů používat první tuzemský celokovový dvoumotorový letoun. Vyvíjel se ovšem pro zcela jiné cíle. Jeho historie se začala psát o deset let dříve. V roce 1924 vzneslo „Zvláštní technické oddělení“ při NTO VSNCH (Nejvyšší rady národního hospodářství, což byl tehdy název ústředních vládních orgánů pro řízení národního hospodářství), požadavek na těžké letadlo speciálního určení pro „shazování nákladů“. Jinými slovy šlo o prostředek určený pro zkoušky leteckých min…